Sunday 22 April 2012

PISANG SEBAGAI UBAT

Anda mesti pernah makan pisang. Tapi tahukah anda pisang merupakan antara buah yang paling popular di dunia.Pisang juga berasal dari Asia Tenggara termasuk negara Malaysia.

Pisang banyak khasiatnya dan ada yang mengatakan pisang bukan sejenis buah tetapi sejenis herba yang terbesar di dunia.

Antara fungsi pisang dalam peubatan ialah:

Anemia
Anemia ialah keadaan dimana badan tidak mempunyai cukup sel darah merah yang sihat. Fungsi sel darah merah untuk membawa oksigen ke tisu badan. Pisang mempunyai zat besi yang tinggi. Boleh merangsang penghasilan haemoglobin di dalam darah dan secara tidak langsung membantu dalam kes-kes anemia.

Tekanan darah tinggi
Buah tropikal unik ini sangat tinggi potassium dan kandungan garam yang rendah, menjadikannya makanan yang sempurna untuk membantu mengatasi tekanan darah. Sehinggakan, US Food and Drug Administration telah membenarkan industri pisang untuk membuat tuntutan rasmi untuk keupayaan pisang mengurangkan risiko tekanan darah dan stroke.Tetapi tidak sesuai untuk orang yang mempunyai tekanan darah rendah.


Kuasa Minda
200 pelajar di sekolah Inggeris telah membantu melalui peperiksaan mereka dengan makan pisang pada sarapan, rehat, dan makan tengah hari dalam usaha untuk meningkatkan daya pemikiran mereka. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa buah yang mempunyai potassium dapat membantu pembelajaran dengan menjadikan pelajar lebih peka.

Sembelit
Pisang mempunyai serat yang tinggi. mengamalkan makan pisang dalam diet boleh membantu memulihkan tindakan usus yang normal, membantu mengatasi masalah tanpa menggunakan julap.

Kemurungan
Menurut survey terbaru yang dijalankan oleh MIND kebanyakan orang mengalami kemurungan, kebanyakan daripada mereka merasakan lebih baik selepas makan pisang. Ini kerana pisang mengandungi tryptophan, iaitu sejenis protein yang bertukar menjadi serotonin dalam badan - dikenali untuk membuat anda berehat, meningkatkan mood dan secara amnya membuatkan kita berasa gembira.

Keletihan
Salah satu cara yang paling cepat dan terbaik untuk mengurangkan keletihan ialah dengan membuat minuman pisang susu campur dengan madu. Pisang menenangkan perut dan dengan bantuan madu, membina semula tahap gula dalam darah yang berkurangan, manakala susu melegakan dan hidrat semula sistem anda.
 
Heartburn (Panas Jantung)
Pisang mempunyai kesan anti-asid semulajadi dalam badan jadi jika anda mengalami jantung-membakar, cuba makan pisang untuk memudahkan kelegaan.


Morning Sickness

Jadikan pisang sebagai snek setiap pagi dapat membantu menaikkan kadar gula dalam darah dan mengelakkan Morning Sickness.

Gigitan nyamukSebelum mencapai krim gigitan serangga, cuba sapukan kawasan yang digigit nyamuk dengan bahagian dalam kulit pisang. Ramai orang merasa berjaya mengurangkan bengkak dan kegatalan.

Saraf
Pisang adalah tinggi dalam vitamin B yang membantu menenangkan sistem saraf anda.





  
Berat badan berlebihan dan tempat kerja
Kajian di Institut Psikologi di Austria mendapati tekanan kerja menjadi pemangkin kepada pengambilan makanan seperti coklat dan kerepek. Berdasarkan kepada 5,000 pesakit hospital, kajian mendapati orang obes kebanyakannya bekerja di tempat yang tekanan tinggi, Laporan itu juga menyatakan, untuk mengelakkan ketagihan makanan, kita perlu mengawal kadar gula dalam darah dengan mengambil makanan karbohidrat tinggi (seperti pisang) setiap dua jam untuk mengekalkan kadar yang stabil.

PMS
Lupakan pil - makan pisang. Vitamin B6 yang terkandung mampu meneutralkan paras glukosa dalam darah, yang boleh mempengaruhi mood anda.

Seasonal Affective Disorder (SAD)
Pisang dapat membantu pesakit SAD kerana ia mengandungi pemangkin mood semulajadi, trypotophan.

Merokok
Pisang juga boleh membantu orang yang cuba untuk berhenti merokok, mempunyai Vitamin C, A1, B6, B12 yang tinggi terkandung di dalamnya, serta potassium dan magnesium yang terdapat dalamnya, membantu tubuh kita dalam membaikpulih kesan nikotin terhadap tubuh . 
Stres
Potassium merupakan bahan mineral yang sangat penting yang membantu menormalkan degupan jantung, menghantar oksigen ke otak dan mengawal imbangan air badan anda. Bila kita stres, kadar metabolik kita meningkat, seterusnya mengurangkan kadar potassium. Ini boleh diimbangi semula dengan bantuan snek pisang yang tinggi potassium.

Strok
Menurut penyelidikan dalam "The New England Journal of Medicine" makan pisang sebagai sebahagian daripada diet yang kerap boleh mengurangkan risiko kematian disebabkan strok sebanyak 40%!
  
Kawalan suhuBanyak budaya lain yang melihat pisang sebagai buah "penyejuk" yang boleh menurunkan suhu fizikal dan emosi kepada ibu-ibu mengandung. Sebagai contoh, di Thailand ibu mengandung mengambil pisang untuk memastikan bayi yang dilahirkan dengan suhu yang sejuk. 


Ulser
Pisang digunakan sebagai makanan diet pesakit gangguan usus kerana tekstur lembut. Ia adalah buah mentah yang boleh dimakan tanpa kesusahan dalam kes-kes ulser kronik. Ia juga meneutralkan asid berlebihan dan mengurangkan kesakitan disebabkan salutan lapisan perut.

Ketuat
Jika anda mahu untuk membunuh ketuat, ambil sekeping kulit pisang dan letakkan pada ketuat, dengan sebelah kuning diluar. Berhati-hati memegang kulit dengan plaster atau pita pembedahan!

Sumber: www.banana.com 


No comments:

Post a Comment