Sunday 29 April 2012

KILAT MENYAMBAR DUA KALI




Kilat bergerak sehingga 87,000 mph (140,000 km / h). Jika kapal angkasa boleh bergerak pada kelajuan itu, ia akan sampai ke bulan dalam masa 2 saat setengah. Kilat menyambar bumi 100 kali setiap saat. Yang peliknya, kemungkinan terkena kilat adalah kira-kira 1 dalam 700,000.
 
Kilat menyambar dari awan ke tanah adalah fenomena biasa tetapi kuasa setiap kilat itu sangat luar biasa. Setiap halilintar boleh mengandungi sehingga satu bilion volt elektrik. Di rumah biasanya kita hanya menggunakan 240 volt.

'Electrical discharge' yang sangat luar biasa ini disebabkan oleh ketidakseimbangan antara cas positif dan cas negatif. Semasa ribut, zarah hujan, ais, atau salji berlanggar menyebabkan ketidakseimbangan ini dan menjadi cas negatif bahagian bawah awan ribut. Objek di atas tanah, seperti menara, pokok, dan bumi itu sendiri, menjadi bercas positif. Kewujudan ketidakseimbangan ini menbuatkan alam mencari keseimbangan dengan melepaskan arus elektrik antara dua cas.

Walaupun begitu, kilat sering melanda tempat yang sama dua kali. Dan ia menyerang lelaki kira-kira 7 kali lebih kerap daripada wanitaCarl Mize dan Roy Sullivan berasal dari Amerika Syarikat mengalaminya. Mize telah dipanah petir sebanyak 4 kali. Manakala Sullivan telah dipanah petir sebanyak 7 kali; beliau kehilangan kuku ibu jari kaki pada tahun 1942, kening beliau pada tahun 1969rambut terbakar dua kali, dan selebihnya melecur sedikit.

Mereka bernasib baik. Petir membunuh lebih daripada 50 orang setiap tahun di Amerika Syarikat. Apa yang perlu dilakukan untuk kekal selamat? Ikut
nasihat National Weather Service: "Apabila guruh, segera masuk dalam rumah."
 

 


No comments:

Post a Comment